In Villangues kunnen verschillende situaties worden aangetroffen. In de reisgids staan de situaties beschreven zoals een leerling die in de Taalstad kan tegenkomen.
Hier staan filmpjes waarin de leerling sommige situaties kan zien en kan horen en waarvan hij desgewenst de tekst geheel of als gatentekst kan meelezen. Voor andere situaties zijn er voordbeelden die oefenen mogelijk maken. In de les kunt u de situaties laten oefenen met behulp van de werkvormen waartoe docenten toegang krijgen.
Je wilt iets drinken en gaat een café binnen. Je raakt in gesprek met een jonge man/vrouw die daar zit. Je stelt je voor en je praat over je dagelijkse leven, zoals school, familie vrienden en hobby’s.
Je bent in een stad en je wilt informatie over een aantal dingen. Je maakt een brochure over een stad en daarover krijg je vragen en ga je vertellen. Je praat over de verschillen tussen deze stad en Namen of andere steden in België.
In het de stationshal, op het perron of bij de Metro-ingang ontmoet je een reiziger. Je voert daar een gesprek over wat de reiziger daar komt doen, waar hij vandaan komt, waar hij naartoe gaat en wat hij daar gaat doen. De reiziger zal ook graag van jou weten wat je komt doen, wat je dagelijkse ritten zijn, waar je graag in vakantie gaat of wat jouw droombestemming is.
Dit kun je thuis voorbereiden. Je mag vragen wat je wilt, maar er is één heel belangrijke voorwaarde: op elk antwoord dat je krijgt moet je ingaan en er op doorvragen. Je mag dus niet alleen maar je vragen stellen en de antwoorden opschrijven. Het interview moet vijf minuten per persoon duren.
Bakker
Je komt bij de bakker en bestelt hier een broodje of iets anders lekkers.
Je krijgt een artikel te lezen. Daarna ga je erover in gesprek. Je mag wat aantekeningen maken, maar voorlezen uit de krant is niet de bedoeling.
Je presenteert het onderwerp dat je hebt voorbereid en bespreek je dit met de Fransspreker.
Je beschrijft een foto die je hebt meegebracht.
Je presenteert jouw ideale school.